Najde se jen málo lidí, kteří v životě neměli potíže se zády. Bolesti zad také bývají jednou z nejčastějších příčin pracovní neschopnosti. Bolavá záda rozhodně nepodceňujte. Poradíme vám, jak na ně.

Koho „chytí záda“, ten na tuhle bolest hned tak nezapomene. Bývá totiž ostrá, bodavá, úporná a občas vystřeluje do jiného orgánu, takže se může zdát, že nás trápí něco zcela jiného než záda.

Zásadní problém = nedostatek pohybu

Záda bolí čím dál mladší ročníky. Důvod bychom mohli obecně shrnout do jednoho slova – pohyb. Ten je buď špatný, nedostatečný, anebo je ho naopak moc. Je pravdou, že záda více trápí všechny, kteří mají sedavé zaměstnání. Navíc si málokdo pořídí vhodnou zdravotní židli a nastaví počítač do správné polohy. A tady se objevují první problémy. Dlouhodobě nevhodně zatížené zádové a břišní svaly začnou ochabovat nebo se mohou zkracovat. Ve většině případů se přihlásí také krční páteř, přesněji řečeno hluboké svaly krku, které se jednostranným zatížením dostanou do nerovnováhy. Pozor na to, že jednostranná zátěž může být důvodem bolestí zad i při manuální práci. Nebezpečné je i zvedání těžkých předmětů a další manipulace s nimi. Špatně je, když se přes den téměř vůbec nehýbete, ale dobře není ani když se hýbete moc, obzvlášť v situacích, například při sportu, kdy přetěžujete páteř a s ní spojené svalstvo.

Záda a stres

Napadlo by vás, že bolesti zad mohou být i důsledkem dlouhodobého stresu, který negativně ovlivňuje držení těla.? Jde o to, že ve stresu se tělo schoulí do sebe, ramena jdou dopředu a objevuje se zakulacení zad. Držení těla bývá často nevyvážené a jakoby zborcené. I když vás na špatný postoj někdo, nejčastěji lékař, upozorní, napjaté svaly vám nedovolí se uvolnit a správně narovnat, přesněji řečeno otevřít hrudník. Tento pocit vychází z nutnosti vlastní obrany právě před stresovými situacemi.

Vhodně vybrané cvičení je skvělou prevencí na bolavá záda.

Hlídejte si váhu

Řada lidí chodí k lékaři s bolavými zády, přitom by leckdy stačilo jediné, úprava váhy. S přibývajícími kily se objevují nejenom problémy s páteří, ale začínají se ozývat i přetížené klouby. Obézní lidé se čím dál méně pohybují, což vede k postupnému ochabování svalů. Tlouštíci jsou také podstatně více náchylní k všelijakým dalším zdravotním potížím.

Záda, móda a zdraví

Bundičky do pasu, bokové kalhoty, boty na jehle. Móda je sice krásná, ale značně nevděčná. Zejména s blížící se zimou by měly zmíněné výstřelky zůstat ve skříni. Ostatně, trendy jsou dlouhé kabáty, bundy a pohodlí si při troše snahy dopřejete i v hezkých botách. Kromě módy ale bolesti zad ovlivňují i různé úrazy a onemocnění některých vnitřních orgánů.

Jak léčit bolavá záda

Jde to mnoha způsoby. Vždy byste ale měli znát příčinu bolestí. Takže místo polykání prášků zamiřte k lékaři, který provede testy a pořádně vás vyzpovídá. Pozor na to, že kontraproduktivní mohou být i masáže. Při úporných bolestech se lékům nejspíš nevyhnete. Velmi dobře fungují i různé obstřiky, které uleví od akutních potíží, hodně se v poslední době používá tejpování, což je metoda vyplývající z poznatků kineziologie. Kromě toho, že jí lze ovlivnit například korekci jizev, vazy, šlachy nebo svaly, výborně ulevuje od bolestí zad. Účinná je také fyzioterapie a rehabilitace. Odborný fyzioterapeut by vás měl rovněž naučit speciální cviky, které je většinou nutné cvičit z počátku denně, později minimálně třikrát týdně. Také vám vysvětlí, jak správně sedět na židli, jak se ohýbat, a také jak se postavit třeba při čištění zubů, luxování apod. Jestliže váš problém vychází například z nedobré rodinné situace, je vhodné navštívit rodinného poradce, psychoterapeuta či dalšího odborníka na danou oblast a hledat řešení s jeho pomocí.

A co takhle postel…

Znáte tu o princezně na hrášku? Jak se nevyspala, protože cítila to jedno jediné zrnko, a ráno se probudila s ,,rozlámanými zády“? A teď si představte, jak se asi vyspíte vy, když vás všechny pružiny v matraci budou tlačit do zad. Není divu, že vstáváte s bolestí. To je nejspíš chvíle, kdy byste se měli zamyslet nad výměnou matrace za zdravotní anatomickou, která vaše záda ponese jak v bavlnce. K dobrému spánku vyzkoušejte ještě tipy ZDE.

Cvičení na bolavá záda

Tak bez toho se rozhodně neobejdete. Platí to nejenom pro všechny, kteří už mají nějaké potíže, ale cvičení je vhodné i jako prevence. Pokud už trpíte problémy se zády, výběr cvičení raději zkonzultujte s lékařem. Jde o to, že pro některé formy potíží nemusí být konkrétní cvičení vhodné a naopak vám může ublížit. Skvělá je klidová jóga, která pomůže protáhnout ztuhlé partie, posílí příslušné svaly, a to i hluboké vnitřní svalstvo, za což vám vaše záda rozhodně poděkují. Zkusit můžete také cvičení pilates, které je postaveno na posilování středu těla. Díky tomu se zlepšuje držení těla a jeho aktivní střed, což je základní prevence bolestí zad.

Text: redakce

Foto: archiv firem

Žádné komentáře

Zanechat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude nikde zveřejněna.