Ať chceme nebo ne, paměť, stejně jako celý organismus, stárne. Začíná to poměrně nenápadně, třeba když si nemůžete vzpomenout na některé názvy filmů, či jméno hlavního představitele. Poznáváte se? Pokud ano, nastal čas začít paměť trénovat. Poradíme vám, jak na to.

Paměť souvisí s oblastí mozku, hipokampem, který je odpovědný právě za budování paměti a s každým desetiletím ztrácí pět procent nervových buněk. Stárnutí navíc zpomaluje produkci acetylcholinu, neurotransmiteru nezbytného pro učení a tedy paměť. Na základě těchto faktů vědci kdysi věřili, že mentální schopnosti člověka vrcholí na počátku dospělosti a pak se začnou pomalu vytrácet. Jenže v posledních několika desetiletích proběhla celá řada výzkumů, ze kterých vyplývá, že mozek dospělých je stále schopen vytvářet nové neuronové sítě tvořící paměť v procesu známém jako neuroplasticita. Takže můžeme říci, že s trochou snahy se dá paměť posílit. Podívejte se, jak…

Tip č. 1: Luštění i hlavolamy

Pokud rádi luštíte křížovky, určitě přivítáte fakt, že spolu se Sudoku mohou zlepšovat paměť a tím oddalovat špatnou funkci mozku. Odborníci si zatím nejsou jisti, proč se tak děje. „Odhaduji, že tyto hry aktivují aktivují synapsie v celém mozku, včetně paměťových oblastí,” říká Marcel Danesi, PhD, autor Extreme Brain Workout.

Tip č. 2: Paměť souvisí s jídlem

Podle Garyho Smalla, ředitele UCLA Memory Clinic, superpotraviny, které podporují paměť, obsahují antioxidanty, které chrání mozek před škodlivými volnými radikály. Patří sem zejména barevné ovoce a zelenina. Neméně důležité jsou i nízkoglykemické sacharidy, které jsou obsaženy například v ovesných vločkách, a rovněž vše, v čem se nachází omega-3 mastné kyseliny. Ve studii, zveřejněné před časem v časopise Neurology se uvádí, že lidé s nízkou hladinou omega-3 mastných kyselin měli mozek, který se při kontrole zobrazoval o dva roky starší. Doktor Small v jedné ze svých knih tvrdí, že jídelníček by měl obsahovat minimum masa, protože v něm obsažené omega-6 mastné kyseliny mohou přispívat k zánětu mozku, což je možný základ Alzheimerovy choroby a podobný účinek mají prý i rafinované cukry. Kromě například borůvek, špenátu, řepy nebo avokáda je rovněž vhodné dodat tělu vitaminy B12 a D.

Paměť můžete trénovat například s pomocí těchto cvičení. Koupíte ZDE

Tip č. 3: Přestaňte s multitaskingem

,,Jedním z důvodů, proč si lidé nemohou vzpomenout, kam dali klíče je to, že nevěnují pozornost momentu, kdy je odkládají,“ říká Mark McDaniel, PhD, profesor psychologie a výzkumník pro paměť na Washingtonské univerzitě v St. Louis. A navrhuje: „Když je položíte, zastavte se a nahlas řekněte, nechávám klíče na prádelníku, nebo kamkoli je umístíte. Studie ukazují, že to trvá osm sekund než se informace přenese do paměti, takže soustředění se na daný úkol je zásadní. Přestaňte proto věnovat všemu nepřetržitou částečnou pozornost a plně se soustřeďte na jednu, právě aktuální věc.

Tip č. 4: Osvojte si nové dovednosti

Nedávná švédská studie zjistila, že dospělí lidé, kteří se naučili nový jazyk, prokázali mimo jiné i lepší paměť na jména. Vědci ovšem tvrdí, že jakákoli činnost, kterou budete pečlivě provádět, ať už je to pletení nebo jízda na kolečkových bruslích, bude mít pravděpodobně stejný účinek.

Tip č. 5: Paměť potřebuje spánek

A tohle se vám nebude líbit. Výzkumníci z Pensylvánské univerzity totiž přišli na to, že ztráta tří nebo čtyř hodin spánku během jednoho večera může narušit paměť. Takže pokud to zjednodušíme, dalo by se říci, ponocování zakázáno. Časopis Nature Neuroscience nedávno uvedl, že jedním ze způsobů, jak zpomalit pokles stárnutí dospělých, je zlepšit délku a kvalitu spánku. Předpokládá se, že během hlubokého spánku v délce osmi a více hodin mozek přesouvá vzpomínky z dočasného k dlouhodobějšímu „uskladnění“.

Tip č. 6: Používejte mnemotechnické pomůcky

Paměť může fungovat i na základě paměťových nástrojů, takzvaných mnemotechnických pomůcek. Určitě si všichni pamatujete říkanku ze základní školy – BeFeLeMe Pes Se Veze, která sloužila k zapamatování si obojetných souhlásek. A pomoci si můžete se zapamatováním třeba důležitého čísla, takže 2214457819 si rozdělíte jako telefonní číslo: 221-445-7819. K jakýmkoli dalším významným informacím pak můžete přiřadit třeba vizuální pomůcku nebo říkanku, které vám napoví.

Tip č. 7: Začněte cvičit

I když to teď není tak úplně snadné vzhledem ke koronaviru, cvičit se dá doma a pomohou i dlouhé procházky v přírodě, které by ovšem neměly být kratší než dvacet minut. Pohyb jako pomůcku podporují i vědci. Domnívají se totiž, že dobrá paměť může být spojena s chemickou látkou norepinefrin, která má na ni příznivý vliv a vzniká právě při cvičení, chůzi apod.

Text: Komerční prezentace
Foto: Freepik.com, Kosmas.cz
Zdroj: Health.com

Komentáře