Vánoce bývají poměrně velkým náporem na zažívání a konfekční velikost. Pokud jste během uplynulých vánočních svátků neodolali a ochutnávali všechno možné, je právě teď čas dopřát tělu očistnou kúru neboli detox.

Podstatou takového detoxikačního procesu rozhodně není hladovění, ale jde o způsob, kterým zbavíte organismus veškerých škodlivých látek, které se v něm usadily vinou nesprávného stravování, ale také nedostatku pohybu nebo stresu.

Na jaké orgány si dát pozor?

Při novoročním detoxu je vhodné se zaměřit na játra, která v těle fungují jako filtr. To znamená, že zachycují zdraví škodlivé látky, které různými cestami odvádějí z těla pryč. Tahle situace může nastat v případě, že jste se během vánočních svátků doslova přejídali. Játra totiž nemusí takovou činnost stíhat dostatečně rychle a organismus se zahlcuje toxiny. Dalším orgánem, který v důsledku nadměrného jedení trpí, jsou ledviny. Nevhodný a hlavně nedostatečný příjem tekutin bývá důvodem, proč se moč zahustí minerálními látkami, což představuje riziko vzniku písku a ledvinových kamenů.

Detox z červené řepy: vyzkoušejte šťávu nebo salát.

Detox menu

Základ očistného jídelníčku tvoří vláknina, minerály, vitaminy a antioxidanty. Zaměřte se na celozrnné potraviny, zeleninu a ovoce. Pokud jde o maso, alespoň dvakrát týdně byste si měli dopřát ryby, vhodné je telecí, králičí nebo drůbeží maso. Přidejte zeleninové šťávy, například z řepy nebo mrkve. Alespoň na nějaký čas vyřaďte z jídelníčku bílou mouku a cukr, mléčné výrobky nahraďte zakysanými. Omezte solení, dochucujte hlavně zelenými bylinkami. Myslete na to, že oslabené trávení bude lépe snášet jídla s jednoduchou úpravou. Přednost byste měli dát klasickému vaření, dušení nebo vaření v páře a rozhodně se vyhněte smažení nebo klasickému pečení.

Pitný režim

Denně byste měli vypít alespoň dva až tři litry tekutin, z nichž větší část tvoří čistá neperlivá voda, kterou můžete ochutit limetkovou nebo citronovou šťávou. Z denního příjmu mohou jednu třetinu tvořit minerálky. Vhodné jsou i bylinkové čaje, ale rovněž v omezené míře. Pozor na to, že do pitného režimu nepatří káva, alkohol, černý čaj a sycené limonády.

Text: Trendista

Foto: Pixabay

Žádné komentáře

Zanechat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude nikde zveřejněna.