Je tu podzim a s ním i chladná rána a večery, zamračená obloha a zkracující se dny. To ovšem není všechno, protože s úbytkem slunečních paprsků a tepla se často dostavuje podrážděnost, únava, napětí a stres. Takový stav bývá signálem sezónní podzimní deprese, která je sice nepříjemná, ale dá se s ní něco dělat.

Jak už jsme naznačili, za podzimní depresí stojí nedostatek slunce a denního světla, které vedou k nedostatku hormonů štěstí – serotoninu a endorfinu. Málo světla naopak způsobuje v těle vyšší obsah hormonu melatoninu, který jinak funguje hlavně v noci. Jelikož světlo nemá takovou intenzitu, zůstává v těle zvýšená hladina melatoninu i během dne. Proto mívají lidé v podzimním a zimním období často špatnou náladu, jsou nervózní a rozhodí je i sebemenší vtípek na jejich adresu, který by jindy přešli mávnutím ruky. Chybí jim totiž vitamin D, který je v létě udržuje nad věcí. Na podzim se také často objevují fyzické potíže, především bolesti hlavy, zad a problémy se zažíváním a spánkem. Typický je rovněž celkový nezájem o vše kolem, a to včetně rodiny, kamarádů, koníčků, práce…

Deprese. Do boje!

Sezónní deprese, a zejména ta podzimní, trápí stále víc lidí. Kromě nepříznivého počasí se řada lidí potýká se změnou času. Jak to vypadá, tuhle „radost“ si snad už brzy odpustíme, otázkou ale je, který čas se bude používat. I přes všechny potíže, které přináší, by byla škoda tohle období jenom přetrpět a už od listopadu vyhlížet jaro. S depkou se dá totiž bojovat a leckdy to jde i bez různých medikamentů, kávy anebo třeba alkoholu Vyplatí se nečekat na to, až vás podzimní splín zcela pohltí, ale už při prvních náznacích pocitů marnosti je vhodné začít se sebou něco dělat.

Hýbejte se!

Pohyb je důležitý nejenom po fyzické, ale také psychické stránce. Nejde o to, abyste trhali rekordy, ale spíš se každý den pořádně protáhli. A je jedno, zda se projedete na kole, nebo si dáte svižnou, alespoň půlhodinovou procházku, či poběžíte.

Odpočívejte

Deprese bude bez šance ve chvíli, kdy začnete myslet na sebe. Máte toho moc? Uberte a najděte si v týdenním rozvrhu alespoň dvě hodiny pro sebe. Objednejte se na masáž, vyrazte za kulturou anebo si dopřejte pořádně dlouhou koupel se spoustou pěny a voňavých ingrediencí v podobě éterických olejů nebo přímo bylinek. Pomůže i hezká kniha, od které vás nikdo nebude rušit. Jestliže jsou vaše šance na klid v domácím prostředí minimální, vyrazte na víkendový wellness pobyt.

Na depresi s aromaterapií

Aromaterapie, co by tisíce let stará přírodní metoda, se zabývá hlavně vlastnostmi esenciálních olejů, jež mohou svým působením například probouzet optimismus, energii a dobrou náladu. Máte rádi vůně? Pak by aromaterapeutické oleje mohly být pro vás ty pravé. Důležité je ovšem vybírat pouze pravé přírodní oleje, které se vyznačují vysokou kvalitou. Proti sezónní podzimní depresi vyzkoušejte jednodruhové oleje, například levanduli, vanilku, meduňku, jasmín, růži, ale také mateřídoušku nebo borovici. Začátek podzimu, návrat do školy, rozjezd pracovních povinností, to všechno bývá spojené se stresem. I na něj funguje levandule, borovice a vanilka, případně cedr. Jestliže pociťujete také únavu a vyčerpanost, kromě levandule a borovice vsaďte také na tymián. Pro povzbuzení se hodí citronový nebo bazalkový olej.

Zrevidujte jídelníček

Možná vás teď napadlo, co může mít společného jídlo a deprese. Je to jednoduché. Nevhodné stravování je důsledkem nedostatku vitaminů a živin. Energii uberou nejenom jídla z fast foodu, večeře z pytlíku, ale i, byť doma uvařené, přesto kalorické bomby. To nemluvě o nekonečných hrncích kávy a uklidňujících chvilkách s cigaretou. Mylné je i tvrzení, že sklenička alkoholu dokáže uvolnit a navodit příjemnou pohodu. Do určité míry sice ano, ale stejně jako v případě kávy pouze na určitou dobu. Pak se může naopak proměnit ve spouštěč deprese.

Co pomůže? Jednoznačně omega-3 mastné kyseliny, které významným způsobem snižují riziko podzimní deprese. Ve vašem jídelníčku by se tak měly objevit ryby, vlašské ořechy, olivový nebo řepkový olej. Nezapomeňte doplňovat vitamin C a již zmíněný vitamin D.

Na co nezapomenout

Život se skládá z hezkých maličkostí. Těšte se třeba z krásně se barvící přírody, společnosti příjemných lidí. Pořiďte si barevné doplňky, které zaženou ponurou náladu. A to nejenom na sebe, ale i do bytu. Poslouchejte svoje tělo a naučte se vnímat jeho signály. Jedině tak poznáte, kdy je čas zpomalit a konečně začít něco dělat i pro sebe.

Zmínili jsme vitamin C. Víte, proč je dobrý? Zjistíte zde.

Text: Jana Nováková
Foto: Pixabay

Komentáře