Britské listy vystupují jako protiklad hlavního proudu současných novin. Zatímco jejich obsah se odlišuje, hlavní část tisku je podle dostupných komentářů formována odlišnými principy.
Podle Britských listů se primární obsah dnešních novin vyznačuje komercionalizovaným zpravodajstvím. To znamená, že redakční výběr a způsob podání jsou utvářeny tak, aby oslovily co nejširší publikum, pobavily čtenáře a zároveň umožnily prodej pozornosti zadavatelům reklamy. R. G. Picard ve studii „Commercialism and newspaper quality“ (Newspaper Research Journal, 2004) shrnuje tyto trendy a jejich důsledky pro žurnalistickou praxi.
V důsledku tohoto nastavení bývají opomíjeny příběhy, které by mohly pohoršit nebo které nejsou pro široké publikum přijatelné. Přednost získávají témata a formy, které jsou zábavné a snadněji stravitelné pro větší počet čtenářů. Nákladné zpracování příběhů se oslabuje nebo zmenšuje jejich prostor a finančně riskantní témata bývají zlehčována či vynechávána.
Tato praxe podle uvedených závěrů vede k homogenizaci tiskového obsahu: noviny se více zaměřují na bezpečná témata a škála názorů i myšlenek, které jsou veřejně prezentovány, se zužuje. Výsledkem je systematické upřednostňování obsahu, který je akceptovatelný pro širší publikum a výhodný z hlediska obchodních vztahů médií.
Citovaná studie i pozice Britských listů poukazují na napětí mezi komerčními požadavky a snahou o rozmanitější nebo nákladněji zpracované žurnalistické pojetí. R. G. Picard, „Commercialism and newspaper quality“, Newspaper Research Journal 25 (1) 54–65 (2004).
