Portugalsko: Ryanair nesmí odmítat nastoupit cestujícím s papírovým palubním lístkem

Portugalsko: Ryanair nesmí odmítat nastoupit cestujícím s papírovým palubním lístkem

Zdroj obrázku: euronews.com

Od 12. listopadu vyžaduje nízkonákladová letecká společnost Ryanair, aby cestující měli palubní lístek v digitální podobě v aplikaci myRyanair. Letecká společnost požaduje online odbavení a vygenerování palubního lístku přímo v aplikaci; tištěné papírové lístky podle pravidel přijímá pouze ve výjimečných případech, například pokud cestující nevlastní chytrý telefon.

Podle webu Euronews tato změna vyvolala obavy ohledně starších pasažérů, kteří chytrý telefon nemají nebo si s ním nejsou jistí, a také otazníky kolem situací, kdy telefon vybijí baterie, je odcizený nebo chybí internetové připojení.

Portugalský Úřad pro civilní letectví (ANAC) vydal vysvětlení k novým pravidlům s cílem objasnit práva cestujících. Po zkoumání informací zveřejněných dopravcem a dodatečných vysvětleních ANAC dospěl k závěru, že „se zdá, že Ryanair hodlá garantovat všechna práva cestujících, včetně práv pasažérů s postižením, sníženou mobilitou nebo těch, kteří nevlastní chytrý telefon či tablet.“

Úřad zároveň informoval Ryanair o povinnostech, které musí dopravce dodržovat, aby nedocházelo k porušování práv cestujících. Mezi ně patří zákaz chování, které znemožní nastoupit cestujícím v Portugalsku s potvrzenou rezervací a pořízeným odbavením jen proto, že nemají digitální palubní lístek. Dále ANAC zdůraznil, že dopravce nesmí zavádět povinné poplatky za získání a používání fyzického (papírového) palubního lístku.

Ryanair už uvedl, že cestující si mohou na přepážce na letišti vyžádat papírový palubní lístek zdarma, pokud jsou již online odbaveni. ANAC uvedl, že bude nadále situaci monitorovat a plnit svou úlohu při zajišťování bezpečnosti a dodržování práv cestujících v letecké dopravě.