Dálnice D1 dokončena po 58 letech, otevřen úsek Říkovice–Přerov

Dálnice D1 dokončena po 58 letech, otevřen úsek Říkovice–Přerov

Zdroj obrázku: Ilustrační foto – GPT Image

Po více než půlstoletí je dálnice D1 v České republice konečně dokončená. Otevřením posledního úseku Říkovice–Přerov se uzavírá nejdelší a nejznámější dálniční tah, jehož výstavba byla zahájena v roce 1967.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl připomněl, že původní trasování dálnice bylo jiné a že rozpad Československa ovlivnil cílové vedení trasy — namísto tahu do Košic vede dnes D1 k Ostravě a dál k polským hranicím. Zmínil také, že první úsek, který se stavěl, byl mezi Prahou a Mirošovicemi, a právě od roku 1967 uplynulo 58 let do dokončení celé trasy.

Úsek Říkovice–Přerov měří 10,1 kilometru a jeho výstavba stála 7,9 miliardy korun bez DPH. Většinu nákladů uhradila Evropská unie. Stavba byla dokončena a zprovozněna tři měsíce před původně plánovaným termínem.

Součástí úseku jsou tři mimoúrovňové křižovatky, protihlukové stěny o celkové délce čtyř kilometrů a čtrnáct mostů s celkovou délkou 1 900 metrů. Nejnáročnějším objektem byla estakáda dlouhá 940 metrů, která vede přes řeku Bečvu, areál chemického závodu Precheza a čtyřkolejnou železniční trať mezi Olomoucí a Přerovem. V násypech nového úseku bylo použito 3,25 milionu metrů krychlových materiálu.

Ministr dopravy Ivan Bednárik (SPD) označil dokončení D1 jako historický milník, ale zároveň zdůraznil potřebu další práce na dokončení páteřní sítě dálnic. Za klíčové považuje zajištění stabilního systému financování pro roky 2026 až 2029, aby bylo možné plánovat a realizovat zásadní stavební projekty bez častých odkladů a přepracovávání rozpočtů.

Otevření úseku D1 doplňuje také nedávné zpřístupnění dalších silničních úseků v republice, které postupně zlepšují dálniční propojení na Moravu.