Dva nové úseky D35 otevřeny — úleva pro Vysoké Mýto i Hořice

Dva nové úseky D35 otevřeny — úleva pro Vysoké Mýto i Hořice

Zdroj obrázku: Ilustrační foto – GPT Image

Dva roky a měsíc po slavnostním zahájení stavby vyjeli první řidiči 16. prosince 2025 na šestikilometrový dálniční obchvat Vysokého Mýta. Už těsně před 9:00 museli dopravní policisté zastavovat řidiče u nové světelné křižovatky na přivaděči od Litomyšle; jeden slovenský kamion se pokusil vjet na dálnici dříve, než byl spuštěn provoz. Přístup na dálnici policie zablokovala a první vozidla se na nový úsek dostala až krátce po 10:30; jako první vyjel policejní vůz následovaný třemi osobními auty, řidiči nový obchvat vítali troubením.

Dopravní inženýr Policie ČR Tomáš Krpata vysvětlil, že na místě u křížení s I/35 v Dáběnově jsou instalovány světelné signalizace s tzv. dynamickým řízením. Intervaly se budou automaticky přizpůsobovat intenzitě provozu, s prioritou směru očekávaně zatíženého od dálnice směrem na Litomyšl a opačně; pokud bude semafor přehlcený, přepne se do pevného režimu s přednastavenými intervaly. První týden se režim bude dolaďovat podle provozu.

Páteřní pruhy Vysokého Mýta byly dosud zasažené častými kolapsy v dopravních špičkách, průjezd městem často trval i půl hodiny. Ředitelství silnic a dálnic označilo otevření obchvatu za klíčové; generální ředitel Radek Mátl upozornil na to, že původní cena podle soutěže byla zhruba 1,8 miliardy korun, ale konečné náklady dosahují 2,355 miliardy bez DPH. Zvýšení ceny vysvětlil inflací, změnami během výstavby a bonusem stavebníkům za to, že obchvat otevřeli o pět měsíců dříve, než mělo být.

Nový úsek měří 5 950 metrů, je na něm devět protihlukových stěn, šest mostů, čtyři nadjezdy, tři okružní křižovatky a dvě mimoúrovňové křižovatky. Projížďka celým obchvatem zabere přibližně pět minut; trasa je o zhruba 2,3 kilometru delší než průjezd městem a zahrnuje i dvě mimoúrovňové křižovatky u Dáběnova, z nichž jedna obsahuje dva kruhové objezdy.

Zároveň se otevřel první úsek D35 v Královéhradeckém kraji mezi Hořicemi a Sadovou, dlouhý 10,45 kilometru, s 14 mosty včetně 350 metrů dlouhé estakády a téměř pěti kilometry protihlukových stěn. Stavbu za 2,44 miliardy korun bez DPH zahájily firmy Eurovia CS, M‑Silnice a Stavby mostů v listopadu 2023. Součástí zprovozněné části je i první etapa úseku Sadová–Plotiště nad Labem; zbývajících 6,3 kilometru z tohoto úseku má jít do provozu v prosinci 2026. Na nových úsecích je povolená rychlost 130 km/h a jízda je zatím bez poplatku.