Po vydání alba Dýchej začal Martin Ledvina pročítat a shromažďovat všechny rozpracované nahrávky, které po sobě David Stypka zanechal. Nejdřív se uvažovalo o dalším singlu, pak o minialbu, nakonec z těch materiálů vzniklo celé album – dvanáct písní, se kterými šlo dál pracovat.
Podle webu Super.cz fanoušky toto překvapení zasáhlo téměř pět let po Stypkově úmrtí. Ledvina popisuje, že David tvořil na „třech ostrovech“: v domácím studiu, kde nahrával zpěv s doprovodem kytary; na zkouškách s kapelou, kde vznikalo mnoho nápadů; a v pražském studiu, kde s ním pracoval on.
Ve většině případů byly k dispozici hotové zpěvové stopy a nahraná kytara. Rozhodnutí bylo ponechat na albu jen kytarové party, které natočil sám Stypka; tam, kde by za normálních okolností doplnil další linku on, aranžéři použili klávesy, aby na desce nehrál na kytaru nikdo jiný.
Osm písní pochází z doby nahrávání alba Neboj, ostatní jsou starší. Jedna skladba, pojmenovaná Stejný, byla hotová jen z poloviny; tu dokončila Markéta Irglová, která s D. Stypkou sdílela obdiv k jeho tvorbě. Spojení zprostředkoval producent Honza Muchow. Irglová svou verzi napsala a nahrála na Islandu se svým manželem, producentem Sturlou Miem Porissonem, den před odletem na americké turné s Glenem Hansardem.
Práce na albu trvala souhrnně dva roky. Tým na ni netlačil žádný termín, takže probíhala trpělivě a bez stresu. Při dokončování nahrávek řešili i kvalitu zpěvových linek: demosnímky i výchozí verze písní pro desku Opatruj byly podle spolupracovníků bezchybné intonačně.
Stypka často pracoval v noci; zkoušky i půlnoční nahrávky zachycovaly jeho zapojení do písní do hloubky. Konečnou verzi desky poslal Ledvina jako první k poslechu Davidově mamince.
O dalším materiálu třemi autory: pokud se objeví další kompletní demosnímek se zpěvem, bude možné pracovat dál. Nikdo z kapely neplánuje generovat Stypkův hlas umělou inteligencí nebo nahradit ho jiným zpěvákem.
