Stranger Things se vrací v závěrečné, páté sezoně, která spojuje klasické prvky seriálu s výraznou přítomností značek a marketingových partnerství. Show, která před devíti lety při premiéře otevřeně čerpala z 80. let a stala se fenoménem, teď čelí nárokům, které s sebou nese její kulturní a komerční velikost.
Text napsala Sophie Gilbert pro The Atlantic.
V pozadí nové série stojí víc než jen odkaz na Spielbergovy či Hughesovy filmy: v rámci projektu se objevily produktové partnerství přes sto značek, kurátorská „zkušenost“ na Spotify, spolupráce s influencery a komerční instalace v reálném prostoru — včetně vystavení Demogorgona v Netflix House v nákupním centru King of Prussia. Kromě toho vznikly tematické propagační produkty, jejichž nevšední příkladem je údajně sedmdesátidolarový „sušenkový dům“ inspirovaný Vecnovým sídlem smrti.
Tematicky navazuje pátá sezona na konec čtvrté. Vecna (Jamie Campbell Bower) byl odhalen jako vládce Upside Down; kdysi byl Henry Creel, dítě se telekinetickými schopnostmi, které podstoupilo experimenty ve stejné laboratoři jako Eleven (Millie Bobby Brown). Zjištění o jeho moci a záměru vyvolalo trhlinu mezi světy. Nová řada přeskočí čas o 18 měsíců do listopadu 1987; město Hawkins je za vojenskou karanténou obehnané ploty.
První čtyři epizody byly k recenzi a jsou nyní ke streamování. Děj sleduje různé linie: Robin a Steve vysílají rozhlasovou relaci, která občas satirizuje okupanty a posílá kódované vzkazy členům skupiny — Hopper, Joyce, Eleven, Nancy, Mike, Will, Dustin a Lucas — jež se pokoušejí pronikat do Upside Down hledat Vecnu. Joyce (Winona Ryder) a Hopper (David Harbour) jsou technicky spolu; Eleven je hledaná armádou a trénuje s Hopperem, zatímco rodičovská starost Joyce se soustředí na Willa.
Od čtvrté série uplynuly téměř tři a půl roku; původní herecký soubor stárne — někteří členové jsou už dospělí, Millie Bobby Brown se stala matkou a David Harbour pěstuje výrazný vous. Nová série podle tvůrců obsahuje jednu z dosud nejkrvavějších scén a v dosavadních epizodách se mísí energické set pieces s výrazným komerčním zabarvením a omezeným prostorem pro hlubší charakterizaci.
